Friday, September 16, 2011

Muntah #6

Insiden pagi tadi benar-benar meninggalkan kesan dalam dirinya. Benar benar mengganggu pemikirannya. Benar benar merungsingkan jiwanya. Benar benar meresahkan hatinya.

Dia berjalan dalam kegelisahan. Ditoleh ke kiri dan ke kanan. Sekejap sekejap dia menunduk memandang jalan. Sekejap sekejap dia mendongak melihat langit. Sekejap sekejap dia berhenti. Sekejap sekejap dia berlari. Berlari sampai mengah. Kemudian dia terduduk.

Dia keliru. Dia tak tahu siapa yang menyuruhnya melakukan perkara itu. Dia pasti, dia seakan mendengar satu suara, suara halus tapi keras. Suara kecil tapi kuat. Lembut tapi ganas. Yang berkali kali menyeru namanya, mendesaknya membuat perkara itu. Perkara yang kini menghantuinya.

Lalu dia pun kembali bangun. Dengan langkah yang longlai, lemah dan tidak bermaya. Dia menuju ke satu taman. Taman yang dahulunya penuh dengan cerita indah. Penuh dengan nostalgia manis antara dia dan Ruby.

****

Tutt.. tutt..

Dia tersedar, lalu mengambil telefon bimbit milik Ruby. One message received. Dia memandang kekasihnya yang sedang lena tidur di sisinya.

Dia tersenyum melihatkan Ruby yang kelihatan sungguh comel ketika itu. Barangkali dia sedang bermimpi indah, mungkin mimpi tentang aku. Getus hatinya.

Lalu dia membuka mesej Ruby. Dan matanya tiba tiba membuntang.

Morning sayang! Bangunlah, hari ni kan cuti. Tak elok tau sayang I ni bangun lambat. I miss you!

Ditelitinya tiap bait mesej itu. Dibesarkan matanya. Didekatkan skrin telefon bimbit itu ke wajahnya. Diamati nama dan nombor telefon si penghantar.

Reza. +6019-2864546.

Celaka! Jantan mana ni? Berani dia mesej awek aku! Ruby, kau curang?

Hatinya makin mendidih. Tidak diendahkannya Ruby yang sedang enak berselimut tebal disisinya. Dijeritnya nama Ruby, digegarkannya kamar tempat mereka memadu asmara. Dikejutnya Ruby sekuat kuat hati. Hatinya pedih.

Ruby terjaga dan terpinga pinga. Dia terpisat pisat.

Kenapa you.. Kenapa you jerit jerit ni. Baru pukul berapa ni..

Baru pukul berapa kau tanya aku? Kau baca ni perempuan, hey kau baca mesej ni!

Telefon Ruby dicampak, tepat ke dada empuk miliknya. Lalu dia pun membaca mesej itu.. riak terkejut dan takut kini terpamer jelas di wajah putih mulus milik Ruby. Wajah yang mampu mencairkan tiap lelaki di luar sana. Wajah yang menjadi kegilaan para jejaka. Wajah yang kini menghiasi hati lelaki bernama Syamer.

Syamer.. I.. Reza ni.. Dia..

Katanya penuh gagap. Ruby kelu. Tergamam. Rahsianya kini hampir tiba ke penghujungnya. Seakan dia tahu, inilah pengakhirannya. Pengakhiran sama ada hubungannya dengan Syamer, atau dengan Reza, seorang lelaki muda yang sudah beristeri, beranak satu.

Syamer. Kau tak payah dengar apa penjelasan dia. Mesej tu dah terang terang kan ada tulis sayang? Dah tentu tentu Reza si jantan keparat tu kekasih dia. Ruby curang dengan kau. Kau je selama ni bodoh, habiskan wang ringgit kau kat dia. Setia dengan dia. Tapi kau tengok, apa dia balas? Dia curang Syamer! Dia curang!

Kau diam! Tapi aku sayang Ruby.

Memang kau sayang. Tapi dia sayang kau ke? Kalau dia sayang, dia takkan pasang lain belakang belakang kau. Dia curang, dia curang! Kau tak payah fikir panjang. Bunuh ja perempuan sundal ni. Bunuh! Dia tak layak hidup, penipu, sundal, jalang!

Argh!

Syamer berlari menuju ke almari bajunya. Dicapainya Ruger Vaquero. Diacukannya ke Ruby.

Syamer! I mintaa

Tepat mengena ke kepalanya. Mata Ruby terbeliak. Darah memancut mancut menghiasi ruang dinding dan cadar putih milik Syamer. Tidak disangka rupanya itulah pengakhiran hidupnya, hidup Ruby.

Maafkan I. Tapi, you yang curang. So you deserve this, bitch.

Bagus Syamer. Itu yang patut kau lakukan.

Dan suara itu pun menghilang.


No comments:

Post a Comment